Η
κοινοτική νομοθεσία σχετικά με την ενεργειακή απόδοση έχει μελετηθεί ώστε η ενεργειακή
κατανάλωση να βελτιωθεί σημαντικά σε καίριας σημασίας ενεργοβόρους κλάδους. Ωστόσο,
η ισχύουσα τώρα νομοθεσία για την ενεργειακή απόδοση από μόνη της δεν θα αποφέρει
επαρκή εξοικονόμηση ενέργειας ώστε να εκπληρωθεί η επιδίωξη εξοικονόμησης ποσοστού
20%.
Τα κυριότερα εμπόδια για βελτιώσεις της ενεργειακής απόδοσης είναι η πλημμελής εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας, η έλλειψη συνειδητοποίησης εκ μέρους των καταναλωτών και η απουσία επαρκών δομών κινητοποίησης ουσιαστικών επενδύσεων σε ενεργειακώς αποδοτικά κτήρια, προϊόντα και υπηρεσίες και η αφομοίωσή τους από την αγορά. Η εκτίμηση των εθνικών σχεδίων δράσης για την ενεργειακή απόδοση δείχνει ότι υφίσταται χάσμα μεταξύ των πολιτικών δεσμεύσεων των κρατών μελών για ενεργειακή απόδοση και των αντίστοιχων πράξεών τους. Είναι ανάγκη τα κράτη μέλη να επιδεικνύουν μεγαλύτερη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στην υλοποίηση νομοθετημάτων για την ενεργειακή απόδοση. Πρέπει να αναπτυχθούν νέα μέσα για να βελτιωθεί περαιτέρω η ενεργειακή απόδοση.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει να ενισχύσει τη βασική νομοθεσία ενεργειακής απόδοσης για τα
κτήρια και τα προϊόντα που καταναλώνουν ενέργεια. Οι διατάξεις της οδηγίας για τις
ενεργειακές επιδόσεις των κτηρίων θα αποκτήσουν μεγαλύτερη δύναμη ώστε να εφαρμόζονται
σε περισσότερα κτήρια και να ενισχυθεί ο ρόλος των πιστοποιητικών ενεργειακών επιδόσεων
και των εκθέσεων ελέγχου των συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού του αέρα.
Η
χρήση ενέργειας σε κατοικίες και εμπορικά κτήρια ευθύνεται για ποσοστό 40%
της συνολικής κατανάλωσης τελικής ενέργειας στην ΕΕ και ποσοστό 36% των συνολικών
εκπομπών CO2 της ΕΕ. Είναι σημαντικές
οι δυνατότητες εξοικονόμησης ενέργειας υπό συμφέροντες όρους έως το 2020: ποσοστό
30% μείωσης της χρήσης ενέργειας στον κλάδο είναι εφικτό. Αυτό ισοδυναμεί με
11% μείωση της χρήσης τελικής ενέργειας στην ΕΕ. Ωστόσο, εξακολουθεί να αυξάνεται
η χρήση ενέργειας στον
κτηριακό κλάδο. Η εκτιμώμενη ακαθάριστη κατανάλωση ενέργειας ανά κλάδο για το 2006 καθώς και η εξέλιξη της μέχρι το έτος αναφοράς παρουσιάζεται στο παρακάτω σχήμα:
Σε
επίπεδο κρατών μελών, η αναθεώρησή της σημαίνει απλούστευση, αποσαφήνιση και ισχυρότερες
διατάξεις. Τα κράτη μέλη θα παραμείνουν υπεύθυνα για το καθορισμό συγκεκριμένων
απαιτήσεων. Η Επιτροπή προτείνει την εξάλειψη του ορίου των 1.000 m2
για υφιστάμενα κτήρια όταν υποβάλλονται σε μείζονα
ανακαίνιση: οι απαιτήσεις ενεργειακών επιδόσεων θα εφαρμοστούν επομένως σε περισσότερα
κτήρια. Τα πιστοποιητικά ενεργειακών επιδόσεων αναμένεται να καταστούν περισσότερο
αξιόπιστα, τα συστήματα θέρμανσης και κλιματισμού του αέρα να υφίστανται επιθεώρηση
σε τακτά διαστήματα και τα κράτη μέλη θα καταρτίσουν εθνικά σχέδια σχετικά με κτήρια
χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας. Οι προτεινόμενες τροποποιήσεις δίνουν στα κράτη μέλη
την ευκαιρία να αποκομίσουν περισσότερο από το ήμισυ του εναπομείναντος οικονομικώς
συμφέροντος δυναμικού στο διάσπαρτο αυτό κλάδο (60-80 εκατ. ΤΙΠ ή 5-6% της συνολικής
ζήτησης πρωτογενούς ενέργειας το 2020/έτος).
Ήδη
το 2009, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δρομολόγησε μείζονα πρωτοβουλία με το όνομα «Ανασυγκρότηση»,
ώστε να αυξήσει τη συνειδητοποίηση του δυναμικού εξοικονόμησης εκ μέρους όλων των
μερών της αλυσίδας παραγωγής κτηρίων, στην οποία πρωτοβουλία εντάσσεται η τρέχουσα
«πλατφόρμα για τα κτήρια» και η οποία συμπληρώνει την πρωτοβουλία για πρωτοπόρες
αγορές σχετικά με την αειφόρο κατασκευή. Με τα ανωτέρω επιδιώκεται να παρακινηθούν
οι αγορές να υιοθετήσουν καινοτόμες, αειφόρους και ενεργειακώς αποδοτικές κατασκευαστικές
λύσεις. Η Επιτροπή θα εργαστεί παράλληλα με τους κοινωνικούς εταίρους για την προώθηση
των επενδύσεων στον κλάδο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι επίσης ιδιοκτήτης μεγάλων
κτηρίων και εργάζεται για την πιστοποίηση των ενεργειακών τους επιδόσεων ώστε να
ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της οδηγίας.
Πηγή:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2008:0772:FIN:EL:PDF
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου