καλωσηλθατε

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΠΑΝΩ ΣΕ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ-ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΘΕΜΑΤΑ, *** ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – 5η Ιουνίου: Η σημερινή ημέρα είναι αφιερωμένη στο περιβάλλον και την προστασία του *** 6ο Athens Bike Festival 2015 στην «Τεχνόπολις» του Δήμου Αθηναίων ***

Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014

και όμως, το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο παραγωγής ήταν ελληνικό

Η ιστορία του θρυλικού αυτοκινήτου ξεκινά στα τέλη της δεκαετίας του ’60. Πίσω από το πρότζεκτ βρισκόταν η Enfield Automotive, με έδρα το Isle of Wight της Μ. Βρετανίας (ένα από τα δύο «νησιά» του τίτλου), μια πρωτοποριακή για την εποχή της εταιρεία που ειδικευόταν στην κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. «Εκείνη την εποχή κυριαρχούσε έντονος προβληματισμός για το κατά πόσο θα υπάρχει πετρέλαιο για πάντα, ενώ στις μεγαλουπόλεις υπήρχε έντονο πρόβλημα ρύπανσης», εξηγεί ο κ. Σταυρόπουλος. Ιδιοκτήτης της εταιρείας ήταν ο δαιμόνιος Ανδριώτης εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής, ενώ κεντρικός σχεδιαστής του Enfield 8000 ο επίσης Έλληνας, απόφοιτος του ΜΙΤ, Κωνσταντίνος Αδρακτάς.





Η εξέλιξη του αυτοκινήτου πραγματοποιήθηκε στην Αγγλία, όπου η εταιρεία κατάφερε και κέρδισε διαγωνισμό του Συμβουλίου Ηλεκτρικής Ενέργειας (σ.σ. επιβλέπουσα Αρχή, περίπου όπως η ΡΑΕ), αφήνοντας πίσω εταιρείες όπως η Ford και η Leyland, για την προμήθεια περίπου 100 αυτοκινήτων: η πρώτη μικρή γραμμή παραγωγής ηλεκτρικού αυτοκινήτου στη νεότερη ιστορία της αυτοκίνησης.



Η ιστορία λαμβάνει ενδιαφέρουσα τροπή, όταν, λίγο πριν αρχίσει η παραγωγή, ο Γιάννης Γουλανδρής, παρά τις αντιρρήσεις του Κωνσταντίνου Αδρακτά, αποφασίζει να κλείσει το εργοστάσιο στην Αγγλία και να το μεταφέρει στη Σύρο, στο κτίριο ενός παλιού κλωστηρίου, κοντά στο ναυπηγείο Νεωρίου (ο εφοπλιστής είχε αγοράσει το ναυπηγείο το 1968). Ο νέος σχεδιαστής ήταν ο Γεώργιος Μιχαήλ. Για την κατασκευή του «στρατολογήθηκαν» άνδρες από το ναυπηγείο, που από σκαριά έπιασαν να παιδεύουν λαμαρίνες αυτοκινήτου, φανοποιοί, μηχανικοί, τεχνίτες από τη Σύρο, τον Πειραιά και αλλού.



Το πρώτο αυτοκίνητο έκανε τη βόλτα του στη Σύρο τον Οκτώβριο του ’73, περίπου τέσσερις δεκαετίες πριν η αυτοκινητοβιομηχανία αρχίσει τη μαζική παραγωγή ηλεκτροκίνητων μοντέλων. Το Enfield 8000 διέθετε ηλεκτροκινητήρα συνεχούς ρεύματος 12 volt και απέδιδε 8,16 ίππους. Η μέγιστη ταχύτητα ήταν 64 χλμ./ώρα και η αυτονομία του έφτανε τα 60 χιλιόμετρα. Διέθετε πλαίσιο αλουμινίου, μοναδική αεροδυναμική και πολυτελή εσωτερική σχεδίαση (δερμάτινα καθίσματα κ.λπ.). Είχε μήκος μόλις 2,7 μέτρα και βάρος 965 κιλά (μόνο οι μπαταρίες ζύγιζαν 300 κιλά).



Δυστυχώς, η ιστορία λήγει άδοξα. Στις αρχές του ’76 η παραγωγή σταμάτησε και το εργοστάσιο έκλεισε. Είχαν προλάβει να κατασκευαστούν συνολικά 120 αυτοκίνητα, τα περισσότερα από τα οποία «έφυγαν» για Αγγλία και το Συμβούλιο Ηλεκτρικής Ενέργειας, και ορισμένα σε μεμονωμένους πελάτες του εξωτερικού (το αυτοκίνητο δεν μπορούσε να κυκλοφορήσει στη χώρα μας λόγω γραφειοκρατικών προβλημάτων). «Οι λόγοι της αποτυχίας του Enfield είναι πολλοί. Από τα εγγενή προβλήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και κυρίως το θέμα της εμβέλειας τους, μέχρι το ότι η κατασκευή του συνέπεσε με την περίοδο της χούντας και της μεταπολίτευσης». Τον δικό της ρόλο εκτιμάται πως διαδραμάτισε και η πετρελαιο-βιομηχανία, που μάλλον δυσαρεστήθηκε από το πρωτοποριακό μοντέλο της Σύρου.


Αλλά πολλά από τα σημερινά ηλεκτρικά αυτοκίνητα - συμπεριλαμβανομένων εκείνων που κατασκευάζονται από τη Toyota, τη Nissan και την BMW - οφείλουν ένα μεγάλο χρέος προς το 8000 Enfield, αφού έδειξε στον κόσμο ότι ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης που κινείται με επαναφορτιζόμενες μπαταρίες ήταν πραγματικά δυνατόν. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του παραπάνω μοντέλου φαίνονται περιληπτικά ακολούθως


     ENFIELD 8000 - ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ


  • ΑΜΑΞΩΜΑ : Διθέσιο, Χειροποίητο αλουμινίου
  • ΠΛΑΙΣΙΟ : Ατσάλινο σωληνωτό με χωροδικτυώμα
  • ΑΝΑΡΤΗΣΗ : Γόνατα McPherson μπροστά, πίσω άξονας τεσσάρων συνδέσμων 
  • ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ : 8hp / ~6ΚW / 150amps
  • ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ : 8 x 12v μπαταρίες, 55 αμπερωρίων η καθεμία - μολύβδου οξέος
  • ΜΕΓΙΣΤΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ : 40 μίλια/ώρα (~64 χλμ/ώρα)
  • ΑΠΟΔΟΣΗ : 0 - 30 μίλια/ώρα σε 12,5 δευτερόλεπτα
  • ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ : 35 - 55 χιλιόμετρα, ανάλογα βέβαια με το κλίμα της περιοχής και την κλίση στο οδόστρωμα 
  • ΒΑΡΟΣ : 975kg ( βέβαια ένα μεγάλο μέρος οφείλεται στις μπαταρίες - μόνο το βάρος των μπαταριών είναι πάνω από 300kg)
  • ΜΗΚΟΣ : 2,84 μέτρα (ένα Mini της εποχής εκείνης ήταν στα 3,05 μέτρα)
  • ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ : 1,725m (ένα Mini της εποχής εκείνης ήταν στα 2,04 μέτρα)


Πηγή:

www.kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: