H αλλαγή των τρόπων μεταφοράς στις πόλεις, αποτελεί αντικείμενο μελέτης στην έκδοση του 2013 της ετήσιας έκθεσης καταγραφής του Μηχανισμού Μεταφορών και Περιβάλλοντος (TERM), που δημοσιεύθηκε από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος (ΕΕΑ) και παρουσιάζει μια ολοκληρωμένη ανάλυση του αποτελέσματος των μεταφορών στο περιβάλλον στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η έκθεση αυτή περιλαμβάνει επίσης πολλούς άλλους δείκτες μέτρησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που συνδέονται με τη μεταφορές.
Οι αστικές μεταφορές έχουν σημαντική επίδραση στην ποιότητα ζωής για τα τρία τέταρτα των Ευρωπαίων ζουν σε πόλεις. Οι οδικές μεταφορές αποτελούν μια σημαντική πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πόλεις, που οδηγεί σε υψηλό ποσοστό του πληθυσμού που εκτίθεται σε επίπεδα ρύπων που ξεπερνούν τα επιτρεπτά όρια σύμφωνα με τα πρότυπα της Ε.Ε. και του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Η σοβαρότητα των επιπτώσεων στην υγεία από τις μεταφορές υπογραμμίστηκε τον Οκτώβριο (IARC: Outdoor air pollution, Geneva 17 October 2013) όταν τα Ηνωμένα Έθνη ταξινόμησαν ως καρκινογόνα την εξωτερική ρύπανση του αέρα. Οι στόχοι που έχουν τεθεί από την ετήσια έκθεση της ΕΕΑ (11/2013) ως προς τις μεταφορές συνοψίζεται στο παρακάτω σχεδιάγραμμα
Επίσης ο κυκλοφοριακός θόρυβος είναι ένα σημαντικό ζήτημα για την υγεία σε πολλές πόλεις . Περισσότερο από το ένα τέταρτο των κατοίκων της Σόφιας, του Λουξεμβούργου, του Παρισιού και του Ταλίν εκτίθενται κυρίως σε νυχτερινό θόρυβο από την κυκλοφορία πάνω από την επιτρεπτά όρια, σύμφωνα με στοιχεία στις 17 ευρωπαϊκές πρωτεύουσες στη δημοσιευμένη έκθεση. Η ποιότητα ζωής ακόμη επηρεάζεται από τις μετακινήσεις, καθώς με τους κατόχους ενιαίας κάρτας εισιτήριου στο Λονδίνο και τη Βουδαπέστη είναι πιο πιθανό να ταξιδέψει περισσότερο από μία ώρα για να εργαστεί, σύμφωνα με μια έρευνα από 75 πόλεις της ΕΕ συμπεριλαμβανομένου και της Τουρκίας.
Πολλές πόλεις βέβαια έχουν βελτιώσει με επιτυχία το αστικό περιβάλλον με την αντιμετώπιση δύο πλευρών του ζητήματος - την ενθάρρυνση των ανθρώπων να στραφούν σε μη μηχανοκίνητους τρόπους μεταφοράς, την ενθάρρυνση για χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς με ταυτόχρονο περιορισμό της χρήσης του αυτοκινήτου. Παρά τις αρχικές αντιδράσεις, τέτοια συστήματα γίνονται συχνά πολύ δημοφιλή προς τους κατοίκους, σημειώνει η έκθεση, αναφέροντας το παράδειγμα του τέλους κυκλοφοριακής συμφόρησης της Στοκχόλμης. Η έκθεση υποστηρίζει ότι πρέπει να ενθαρρύνονται τέτοια θετικά παραδείγματα ώστε να εφαρμοστούν σε επιμέρους Δήμους και να αναπαραχθούν σε διάφορες πόλεις με ευρεία αποδοχή.
Ακόμη οι καλύτερες υποδομές ποδηλασίας σε πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις έχουν αρχίσει να δημιουργούν μια αυτοτροφοδοτούμενη πορεία αύξησης της κυκλοφορίας με ποδήλατο, σημειώνει η έκθεση, αναφερόμενη στον δείκτη Copenhagenize (Bicycle Friendly cities - Copenhagen Design Co) που αποτελεί σημείο αναφοράς για τις πιο φιλικές προς το ποδήλατο πόλεις. Για παράδειγμα, η Σεβίλλη πρόσφατα μετακόμισε στην τέταρτη θέση γρήγορα λόγω της εκτεταμένων νέων υποδομών για τα ποδήλατα, που επέτρεψε την κυκλοφορία των ποδηλάτων να αυξηθεί από το 0,5 % των χιλιομέτρων που διανύθηκαν στο 7 % μέσα σε λίγα χρόνια. Παρακάτω μπορούμε να δούμε ένα συγκεντρωτικό πίνακα του ποσοστού χιλιομέτρων που διανύθηκαν με χρήση ποδηλάτου, πεζοπορίας και χρήσης μέσων μαζικής μεταφοράς στην Ε.Ε.
Η εν λόγω Έκθεση TERM περιλαμβάνει επίσης πολλούς άλλους δείκτες μέτρησης των περιβαλλοντικών τάσεων που συνδέονται με τις μεταφορές.
- Στην ΕΕ , οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις μεταφορές μειώθηκαν ελαφρά (0,6 %) μεταξύ 2010 και 2011. Ωστόσο , μεγαλύτερη προσπάθειά είναι απαραίτητη για την επίτευξη του στόχου της μείωσης 60 % των εκπομπών από τα επίπεδα του 1990 έως το 2050, καθώς σύμφωνα με την έκθεση, οι τρέχουσες εκπομπές των μεταφορών είναι στην πραγματικότητα 25 % πάνω από τα επίπεδα του 1990.
- Οι μειώσεις εκπομπών αντισταθμίστηκαν από την αύξηση των εκπομπών των αερομεταφορών, που αυξήθηκαν κατά 2,6% μεταξύ 2010 και 2011. Η αύξηση αυτή ακολουθεί τη γενική τάση για μεγαλύτερη ζήτηση των επιβατών στις αεροπορικές μεταφορές, που αυξήθηκαν κατά δύο τρίτα μεταξύ 1995 και 2009. Συνολικά, οι Ευρωπαίοι ταξιδεύουν περισσότερο από ποτέ. Ενώ οι μετακινήσεις με αεροπλάνο ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο το 2011, οι οδικές μεταφορές επιβατών μειώθηκαν ελαφρώς , σύμφωνα με την έκθεση.
- Τα νέα αυτοκίνητα έχουν γίνει πιο αποτελεσματικά (λιγότερο ενεργοβόρα, περισσότερο φιλικά προς το περιβάλλον) σε εναρμονισμό με τη νομοθεσία της ΕΕ, ενώ σύμφωνα με την έκθεση, πολλοί κατασκευαστές θα συμμορφωθούν με τους στόχους που έχουν θεσπιστεί για το 2015 για μέση απόδοση στο στόλο των νέων αυτοκινήτων πριν το χρονικό όριο επίτευξης. Ωστόσο υπάρχουν ορισμένες διαφορές μεταξύ των εκπομπών που εκλύονται στην πραγματικότητα μέσω της οδήγησης και των εκπομπών που έχουν καταχωρηθεί στον Ευρωπαϊκό κύκλο δοκιμών (Εuropean Emissions Test Cycle), αναφέρει η έκθεση, έτσι ώστε ένα νέο διεθνές πρότυπο δοκιμών σύντομα να εισαχθεί για να επιλύσει στην πράξη αποτελεσματικότερα τα περιβαλλοντικά ζητήματα.
- Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στις μεταφορές δεν έχουν τόσο ταχεία αύξηση , όπως θα έπρεπε να συμβεί, καθώς τα κράτη μέλη συμφώνησαν να αυξήσουν τις ανανεώσιμες πηγές ώστε να αποτελούν το 10 % της καταναλισκόμενης ενέργειας στον τομέα των μεταφορών, αλλά το 2011 η πορεία προς τον στόχο αυτό ήταν κάτω από τα απαραίτητα επίπεδα « πορεία προς τον στόχο » σε ένα μέσο όρο 3,8 % όλων των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της ενέργειας προέρχεται από βιοκαύσιμα, που πρέπει να πληρεί τα κριτήρια αειφορίας ώστε να καταμετρηθεί.
πηγές:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου